„Figyelemzavarosok, önfejűek, agresszívak, képtelenek a kitartó koncentrációra, lexikális tudásuk szövegértési képességeik messze elmarad az őket megelőző generációkétól, az internet és az okos kütyük bűvöletében élnek, irreális elvárásaik vannak a munkáltatókkal szemben” – ilyen és ehhez hasonló kritikák érik a Z generáció gyermekeit az 1996 után születetteket az okoseszközökön felnőtt digitális benszülöttek nemzedékét.
Mi igyekeztünk összeszedni melyek azok a pozitív tulajdonságok, amelyek a Z generációt jellemzik, mi az, amit bátran megtanulhatunk tőlük.
1. Találékonyak
A lelményesség kulcsfontosságú készségnek számít a túlinformáltság korában amikor adott időn belül a rendelkezésre álló tengernyi adatból ki kell tudni szűrni a számunkra hasznosat, relevánsat, vagy a több száz applikácó közül meg kell lelni azt, ami működik.
2. Türelmetlenek
Gondolták volna anyáink, nagyanyáink, hogy a türelmetlenség erénnyé válhat? Az ember nem várhat az örökkévalóságig és még egy napig arra, hogy az őt körülvevő környezet ideálissá váljon a bármibe való belekezdésre.
A gazdasági válságban öntudatára ébredt Z generáció pontosan tudja, hogy akár örökké is várhatna arra, hogy a dolgok jobbra forduljanak, de ők várakozás helyett azonnal bele mernek vágni álmaik megvalósításába.
3. Nem félnek hibázni
A Z generáció kevésbé fél hibázni. Sokkal kevésbé perfekcionista és szorongó az őket megelőző generációknál természetesnek tartják azt, hogy hibáznak, hibázhatnak egészen addig, amíg rá nem jönnek egy adott probléma megoldására.
4. Az emberi kapcsolatok felértékelődtek a számukra
Bár a Z generációt E generációnak vagy szelfi generációnak is nevezik, az internet nevelte nemzedék villámgyorsan rájött arra, hogy a kollaborációnak a csapatban való együttmőködésnek tehát a barátoknak kiemelt jelentősége van az ember életében. A barátok pedig valóságos hús-vér embereket jelentenek nem pedig valami ködös megfoghatatlan virtuális anime figurát aki japán milliomosnak adja ki magát az internet egyik átláthatatlan szegletében.
5. Jól bírják a változásokat
A folyamatos változás és állandó frissítések korában a Z generáció természetesenek veszi az állandóan változó környezetet könnyebben alkalmazkodnak a változáshoz.
6. Kézműveskednek
A Z generáció a bárki számára elérhető információ és a recesszió idején nőtt fel, természetessé vált számukra, ha nem tudják megvásárolni azt amit szeretnének, megpróbálják elkészíteni maguk. Nem csak elfogadottá vált, kifejezetten trendi saját kezűleg előállítani dolgokat. Amíg az X és Y generáció gyermekeinek vállalhatlanul ciki volt, hogy anyjuk álltal varrt ruhában jelenjenek meg, vagy a hétvégi program barkácsolás legyen, mára a DIY mozgalom kúl, instagramon követendő példává vált. Így lett a vállalhatatlan sufnituningból menő egyedi kézműves holmi, ahol a csináld magad videók bevételeiből vagy az elkészült termékek értékesítéséből akár szép kis haszonra tehetnek szert a vállalkozó kedvű ügyes kezű alkotók.
7. Edzettebbek a kritikával szemben
Az internet korának gyermekei a világháló társadalmának bennszülöttei. Mivel a folyamatos visszajelzések össztüzében edződtek a különböző közösségi médiafelületeken, sokkal könnyeben dolgozzák fel a kritikát, illetve igyekeznek tanulni belőle – viszont kevésbé empatikusak. Nehezen tudják elképzelni azt, hogy a nyílt odamondogatás az érzékenyebbeket nagyon könnyen megsebzi, sőt, össze is törtheti.
8. Nehezen befolyásolhatók
A közösségi mediába belenőtt fiatalok sokkal kevésbé befolyásolhatók, nem engedelmeskednek a rájuk nehezedő nyomásnak. A nagy marketinges cégek tanulmányok egész során át taglalja aggodalmát, hogy ezt a generációt a megszokott marketingeszközökkel már nem lehet megszólítani.
9. Testpozitívak
Nem a magazinok, tévéreklámok tökéletes testű modelljei mesterkélt vilgágán szocializálódtak. A közösségi média felületein keresztül felfedezik, üdvözlik, megélik a szépség sokszinüségét ennek köszönhetően sokkal tudatosabbak és önelfogadóbbak az őket megelőző generációknál.
Címlapkép: unsplash.com/ Markus Spiske
Képek: pinterest.com