Politikai szuperfegyverek a neten

Hogyan mászik bele a politika észrevétlenül az életünkbe? Hát így!

 


kép: giphy.com

Nyomasztó, frusztráló posztok jönnek szembe a Facebook üzenőfalon vagy kéretlen idegesítő videók jelennek meg a youtube ajánlóban? Mi ez, kezdődő üldözési mánia? Elgyengült idegrendszer? Tán csak nem maga a sátán bújt a gépezetbe?

Nyugi, lehet, hogy valamelyik politikai erő igyekszik befolyást gyakorolni rád, hogy minél rosszabbul érezd magad a bőrödben!

Miért jó ez? Illetve kinek áll ez érdekében? Szorongó rettegő ember nem politizál a neten, nem ad hangot esetleges elégedetlenségének, nem vállalja politikai meggyőződését inkább magába roskad és felkeresi kezelőorvosát gyógyszerészét, a pohár után nyúl, vagy vesz egy repülőjegyet mindegy, hogy hova, csak innen el!
Esetleg zavarba ejtő mennyiségű durva hozzászólás korteskedik agresszív módon egy-egy cikk vagy bejegyzés alatt valami ellen vagy mellett, és kifejezetten idegesít? Viszont ha ennyien gondolják ugyanazt, ugyanúgy – talán mindenki így gondolja – még akár igazuk is lehet, és ha te esetleg más véleményen voltál idáig komoly önvizsgálatba kezdesz: lehet, hogy mégis te vagy rózsaszín helikopter?!4 A szorongás oldása pedig a fent már említett módon történik: gyógyszer, pohár, repülőjegy – Helló! A politika rátalált az interneten a választók alattomos módon történő befolyásolására, és köszöni szépen nagyon jól megy neki.

Mutatjuk, hogyan:

Sötét posztok – Cambridge Analytica


kép: giphy.com

Az elmúlt napokban folyamatosan jelentek meg cikkek egy rejtélyes cégről, akik Trumpot választási győzelemre segítették – ki ez a Cambridge Analytica és mit műveltek 50 millió FB felhasználó adataival?

 

Röviden:

  • A Cambridge Analytica egy big data cég, ami féllegálisan juthatott hozzá brutálisan sok, 50 millió Facebook-felhasználó adataihoz.
  • Ez a cég arról nevezetes, hogy ők vettek részt a Brexitet elérő kampányban, és Trump kampányában is.
  • Mindkét kampányt az erős negativitás, és az alacsony részvétel juttatta győzelemre – nem kis meglepetést okozva a hagyományos módszerekkel dolgozó közvéleménykutató cégeknek.
  • Mit csináltak másképp? Demográfiai adatok helyett viselkedés alapon targetálták az embereket – gyakorlatilag mindent tudtak róluk így sokkal könnyebb volt hatást gyakorolni rájuk vagy megjósolni milyen ráhatásra hogyan cselekszenek a jövőben! Ehhez egy lengyel pszichológus, Michal Kosinski által kidolgozott módszert használtak, aminek Ocean modell a neve.
  • Trump digitális csapata nem csak azokra az emberekre fókuszált, akik várhatóan őt támogatják, hanem a bizonytalanokra és a Clinton-szavazókra is. A Trump által megbízott cég utóbbi választók esetében sötét Facebook-posztokban pszichológiai hadviselés módszereivel arra próbálta rávenni a választókat, hogy maradjanak távol a válsztásoktól. – Ha szorongsz, rossz kedved van, elbizonytalnodtál, esetleg félsz nem fogsz politizálni, korteskedni sőt szavazni sem lesz kedved.
  • A sötét Facebook-posztok azt jelentik, hogy organikusan nem jelennek meg az üzenőfalon, csak és kizárólag a hirdető által megadott személy látja a videót/képet/üzenetet.

A napokban rengeteg cikk jelent meg a témában, és jelenik meg folyamatosan, és az ügynek még koránt sincs vége.

A végsőkig kihasználjuk őket, hogy a démonaikat célozhassuk – 444

A Facebook részvényei zuhannak mert a Cambridge Analytica féllegálisan juthatott hozzá ötven millió Facebook-felhasználó adataihoz, amiket aztán többek között Donald Trump és a Brexit kampányában hasznosítottak – 444

Ha valaki komolyabban szeretne elmélyedni abban, hogyan épült fel a kampány a gyakorlatban itt egy kiváló részletes elemzés a ThePitch csapatától.


Mémcsapat – Trollhadsereg


kép: giphy.com

Miért olyan fontosak az újságcikkek, vagy facebook posztok alatt megjelenő kommentek? – Mert a felületes szemlélő számára a hozzászólások “a nép hangját” “a többség véleményét” jelenítik meg. Hatásukra – még akkor is, ha az ott olvasottak szöges ellentétben állnak saját világnézetünkkel a látszólagos tömeg alkotta vélemény hatására a csoportnyomás miatt hajlamosak vagyunk változtatni saját álláspontunkon, de minimum elbizonytalanodunk saját ítéletünket illetően  – csökkentve ezzel a kisebbséghez tartozás érzése által gerjesztett frusztrációt.

Több ezer komment-bot vagy kommentelő robot segítségével elhitethető, hogy egy témában közmegegyezés van – például mindenki be akar fogadni vagy épp senki sem akar látni bevándorlókat  az országban –, a valóságtól akár teljesen függetlenül. A legsikeresebb kampányok pedig azok, amelyek képesek elérni, hogy valódi, hús-vér emberek osszák és terjesszék tovább az eredetileg botok által generált vagy erősített tartalmat, ez ad ugyanis valódi hitelesítést az álhíreknek.


Trollok – akikért lehajolt a politika

Ahogy arról korábban írtunk nagyon úgy fest, hogy az empátiának az interneten lőttek, pedig „a humánum, az empátia, a szolidaritás, az elesettek megsegítése, az elnyomottak védelme a nyugati civilizáció legalapvetőbb öröksége”. (Puzsér Róbert)

Nem tudod legyőzni? Állj az élére!

És akadt olyan politikai erő, ami képes volt kihasználni, hogy az empátiának a politikai korrektséggel együtt reszeltek,  a trollok viszont nyerésre állnak a neten.

Megszervezték az internetes gyűlölködést, lazán szerveződő politikai mozgalmat szőttek köré alternatív jobboldal néven,  a politikai korrektség halálát az igazi szólásszabadság eljöveteleként ünnepelték és ezzel (minimum) három legyet ütöttek egy csapásra:

  • Gyűlölködj felülről szervezett módon – addig sem a saját életed miatt elégedetlenkedsz
  • És ha már amúgy is a gyűlölködés a napi létszükségleted gyűlölködj a mi érdekeinknek megfelően, gyűlöld a mi politikai ellenfeleinket!
  • Identitást – valahová való tartozást, eszményt – a szólásszabadság melleti kiállást és elérendő célt – Trump győzelmét adták egy addig szerevezetlen sokaságnak

Így történhetett, hogy a 4Chan magára maradt trollhadserege (a trollokról itt és itt olvashatsz bővebben) nem maradt sokáig elárvultan – lehajolt értük a politika, és nem kis sikert aratott vele: az internet bugyraiban megosztott mémek, mint például a “Come to daddy” és a megfelelően becsatornázott és irányított gyűlölet energiák komoly szerepet játszottak Trump kampányának győzelmében.

                                               kép: currentaffairs.org

Az internet kétes szubkultúrája olyan megosztó alakokat juttatott a csúcsra, mint Milo Yiannopoulos (képünkön).
A pedofíliáról botrányosan nyilatkozó meleg szélsőjobbos megmondóember (aki amúgy a fekete farkakat szereti) jellemzően egy nő nyilvános megszégyenítése révén tett szert mérhetetlen népszerűségre az interneten.
Íme az eddigi legnagyobb ívű trollkarrier: Milot a 4Chan-es trollok és gamer-hordák támogatása egészen Trump azóta leváltott stratégája, és főtanácsadója Steve Bannon lapjáig a Breitbart-ig repítette (ahonnan pedofíliával kapcsolatos vállalhatatlan beszólása miatt mennie kellett) így lett ő az Alt-right mozgalom egyik fényesen tündöklő csillaga (üstökösként járva be a szélsőjobbos politikai eget).


Kínai troll-szappanopera a figyelem elterelésére
&
orosz automaták a kommenterdőben

Troll hadsereg nem csak ilyen eposzi módon szerveződhet, mint az amerikai, sokat hallani orosz, kínai bérkommentelőkről: míg az oroszok inkább a teljesen automatizált botokban hisznek, és hajlandók erre akár dollármilliókat is áldozni, a kínai kormány hús-vér emberekből álló trollhadsereget toborzott annak érdekében, hogy elterelje az állampolgárok figyelmét a társadalmi-politikai problémákról – írja a ténygyár.hu

 
kép: giphy.com

kiemelt kép: dailydot.com

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s